Co to jest Joga ?

Słowo joga pochodzi od sanskryckiego rdzenia yui i znaczy: wiązać, kierować, skupiać się na czymś. Joga to połączenie, zjednoczenie ciała, umysłu i duszy tak aby były w harmonii. Na najwyższym poziomie joga jest zjednoczenie duszy z wieczną prawdą. Jest stanem niezakłóconej błogości powstałej z przekroczenia konsystencji świata. Wielki indyjski mędrzec Patanjali zdefiniował jogę jako joga yogaś-citta-vrtttu-nirodhah, co znaczy joga jest powściągnięciem poruszeń umysłu, intelektu i ego. Joga jest nauką zajmującą się ciałem i umysłem. Joga naucza jak dążyć do osiągnięcia celu życia, jak rozwijać życzliwość, skupienie, oddanie, zadowolenie, radość i jak odrzucać to co jest nieistotne. Joga jest zdyscyplinowanym działaniem, które ma na celu osiągnięcia ostatecznego wyzwolenia. B.K.S. Iyengar Jednym z najbardziej znanych współcześnie żyjących nauczycieli jogi jest

B.K.S. Iyengar

Pod jego kierunkiem ćwiczą miliony ludzi na całej ziemi. Wspólnie ćwiczą Hindusi, buddyści, chrześcijanie, muzułmanie, Żydzi i Persowie. Praktyka jogi według metody B.K.S. Iyengara opiera się na : przestrzeganiu podstawowych zasad moralnych, niemal identycznych z dziesięcioma przykazaniami, ćwiczeniach fizycznych i oddechowych oraz wyciszeniu i skupieniu. Joga B.K.S. Iyengara nie ingeruje w światopogląd religijny a jedynie, poprzez dyscyplinę i uwrażliwienie, wzbogaca nasze wnętrze. Iyengar ojciec licznej rodziny – sześciorga dzieci, dziś mający ponad 80 lat cieszy się dobrym zdrowiem i „tryska energią”. Ciągle udoskonala sztukę jogi w czym mu pomagają dzieci Gita S. Iyengar i Prashant Iyengar. Cechą tej metody jest perfekcyjna dokładność wykonywanych pozycji. Tak duża liczba szczegółów oraz precyzyjne i świadome ich łączenie daje coraz pełniejsza świadomość, nie tylko ciała, ale i własnego wnętrza. A aktywne ciałoi wyciszony umysł są bardzo potrzebne w dzisiejszych czasach. Praktykując systematycznie jogę sięgamy poprzez ciało coraz głębiej do naszego umysłu, otwierając to co było zamknięte, ożywiając to co było martwe, często burząc stary porządek. Przywracamy ciału naturalny, harmonijny oddech, który staje się delikatny i bardziej świadomy.

Asany

Asany dzielimy na:

Pozycje stojące – uelastyczniają ciało, wzmacniają mięśnie i stawy nie tylko nóg. Uczą stabilności, siły i wytrzymałości. Rozwijają wiarę w siebie i pomagają „stanąć na własnych nogach” w sensie fizycznym i psychicznym. Asany stojące w metodzie B.K.S. Iyengara stanowią fundament praktyki, szczególnie ważny dla osób początkujących.

Wygięcia do tyłu – pomagają intensywnie otworzyć przód ciała. Rzadko wyginamy się do tyłu w życiu codziennym co powoduje zesztywnienie kręgosłupa i zamknięcia klatki piersiowej. Systematyczna praktyka wygięć do tyłu rozwija czujność fizyczna i psychiczną, daje dużo energii i radości.

Skręty – każdy skręt jest poprzedzony wygięciem kręgosłupa co działa bardzo odmładzająco na kręgosłup. Skręty zwiększają zakresy ruchu kręgosłupa, otwierają mocno biodra i barki.

Skłony do przodu – wydłużają i rozszerzają tył ciała, co pomaga przywrócić równowagę psychiczną rozbudzając intuicję. Pochylając ciało do przodu masujemy narządy jamy brzusznej poprawiając ich funkcje.

Pozycje balansowe – rozbudowują siłę fizyczną i psychiczną, poprawiają poczucie stabilności, siły i równowagi.

Pozycje odwrócone – doskonale wpływają na układ nerwowy, odmładzają ciało poprzez wpływ na układ hormonalny. Mają doskonały wpływ na psychikę zapewniając stabilność emocjonalną.

Pozycje relaksowe – pomagają szybko zregenerować siły, pozwalają w szybkim czasie dogłębnie wypocząć zarówno fizycznie jak i psychicznie.

Ćwiczenie asan jest bardzo pomocne w leczeniu wieli chorób np.: nadciśnienia, astmy, nadpobudliwości nerwowej, depresji, stanów lękowych, schorzeń narządu ruchu i wielu innych.